Metropole conceptbike
Made in Holland
Fietsmerken laten hun frames vaak maken in lage lonen in het verre Oosten. De bewerkte buizen moeten immers aan elkaar gelast worden in een lasmal. Allemaal handwerk. Zo hebben fietsmerken te maken met lange levertijden, weinig flexibele productieketens en veel extra CO₂ door het transport. Kunnen we onze fietsframes niet gewoon lokaal maken?
Met de mogelijkheden van computergestuurde buig- en freesmachines (CNC) gingen we op zoek naar een minder arbeidsintensief fietsframe:
- Met één slim exstrusieprofiel konden we een frame ontwerpen dat maar liefst 5 buizen minder heeft. De bovenbuis, onderbuis, de liggende- en staande achtervork bestaat uit één gebogen en gefreesd onderdeel.
- Bijkomend voordeel is dat de kabels eenvoudig door de doorgaande profielen kunnen worden geleid.
- De hoek van de achtervork is gelijk aan die van de voorvork. Daardoor kan de meegeleverde drager voor- of achterop worden bevestigd.
- We integreerden de door ons - voor CURANA – ontworpen verlichting in de spatborden.
- We kozen voor een onderhoudsarme riemaandrijving.
- Door de CNC techniek kunnen framematen eenvoudig aangepast worden.
What’s not to like? Minimale footprint, maximale flexibiliteit en korte levertijden. Deze fiets voorkomt verspilling en onnodige CO₂ uitstoot. Het frame kan lokaal en on demand geproduceerd worden. De voorraad bestaat alleen uit buis. Zo bespaar je kosten op voorraad, transport en overproductie van frames.