Gazelle
Houdt de toekomst scherp
Wie kent ze niet: de fietsen van Koninklijke Gazelle. Per jaar komen er zo’n 300.000 fietsen uit de Nederlandse fabriek in Dieren gerold. Stuk voor stuk staan de modellen garant voor kwaliteit, dat kan ook bijna niet anders als je al meer dan 130 jaar ervaring hebt. Met deze know-how in de achterzak werkt het merk gestaag verder aan een betere toekomst, waarin duurzaamheid en innovatie centraal staan. Om deze toekomstvisie scherp te houden, werkt studioMOM vanaf 2016 samen met et merk aan strategische innovatieprojecten.
Een logisch verhaal begint bij de kern.
- Daarom zijn we een aantal jaar geleden begonnen met het ophelderen van de merkidentiteit.
- We visualiseerden de uitkomsten van onze Brand ID workshops in heldere moodboards, sterke beelden en trefwoorden. Deze documenten vormen een startpunt voor nieuwe projecten.
- Aan de hand van de merkidentiteit, ontwikkelden onze CMF-designers een duidelijke CMF-strategie, waaronder een op maat gemaakte kleurkaart die de identiteit van het merk onderstreept.
- Voor een flink aantal fietsen ontwerpen we de combinatie van lakkleuren, finishes, materiaalgebruik en grafische uitingen. Nu deze in lijn liggen met de CMF-strategie ontstaat er een duidelijke cohesie binnen de collectie.
- We doen macro-trend onderzoek en bekijken samen wat dit inhoudt voor de toekomstvisie van het merk.
- We ontwerpen verschillende conceptfietsen, wat een startpunt kan voor de ontwikkeling van nieuwe producten.
- Vanuit dat soort toekomststudies werken we aan nieuwe producten die binnenkort in het straatbeeld te vinden zijn.
Hoe meer ervaring je hebt, hoe belangrijker het is om scherp te blijven. En dat weet Gazelle maar al te goed. Door studioMOM de vrijheid te geven om verder in de toekomst te kijken en deze in beeld te brengen in concepten, ontstaat er een nieuwe stip op de horizon. Dat geeft het merk zingeving en focus op een duurzame toekomst.