Cortina

Twee wielen. Eén ijzersterk merk.

Rethink.

In 2006 kreeg je rond je 12e een fiets van je ouders. Reed je als student op een barrel. En stapte je vanaf je eerste baan in de auto. Pas als je kinderen kreeg, kwam de fiets weer in beeld. Cortina zag markt in de vergeten doelgroep van de jongvolwassenen. Maar met dit idee alleen ben je er niet. Samen met Wilco en Chris Kruitbosch, de broers achter Cortina, dachten we na over het merk Cortina.

Foto: Gelderlander, april 2019 © Rolf Hensel

Design.

We zorgden dat zowel de fietsen als het imago beter pasten bij wat Cortina wil zijn:

  • We visualiseerden de uitkomsten van onze strategische sessies in heldere moodboards, sterke beelden en trefwoorden. Zo plaveiden we de weg voor de heldere merkidentiteit die Cortina nu zo eigen maakt.
  • Onze CMF-designers ontwikkelden de huisstijl, identiteit, kleur- en materiaalgebruik en styling. Dat doen we nog steeds.
  • Voor bijna alle fietsmodellen van Cortina ontwerpen we de combinatie van lakkleuren, finishes, materiaalgebruik en grafische uitingen.
  • We ontwerpen nieuwe fietsmodellen zoals de Mozzo, de Blau en de Common
  • We ontwerpen accessoires die aansluiten bij het totaalbeeld van de collectie.
  • Ook ontwerpen we nieuwe onderdelen, zoals: banden handvatten, batterijen controlers, motoren, E-systemen, standaards en verlichting.

 

Change.

Sinds 2006 is Cortina onophoudelijk gegroeid. Het merk is 20 keer zo groot geworden in een tijd waarin de markt voor stadfietsen met 30% kromp. Van een klein merk in de marge is Cortina nu één van de drie grootste A-merken in Nederland.

  • Cortina Ecomo bedieningsunit: GIO, Goed Industrieel Ontwerp Erkenning 2011
  • Cortina Blau: GIO, Goed Industrieel Ontwerp Erkenning 2016
  • Cortina Common: GIO, Goed Industrieel Ontwerp Erkenning 2018
  • Cortina Common: RAI, Fiets van het jaar 2019
  • Cortina Mozzo: RAI, Fiets van het jaar 2020 finalist
Meer weten over identity design?