Over studioMOM
Identity & Strategy | Product design | CMF design
Met onze ontwerpen willen we de wereld mooier achterlaten dan dat we ‘m aantreffen. We denken na over de impact op het klimaat, over praktische schoonheid en de mens als gebruiker.
Met de ontwerpen die we vandaag bedenken, beïnvloeden we de wereld van morgen. Dat geeft ons een zekere verantwoordelijkheid, want de aarde is geen onuitputtelijke bron. Daarom denken we na over de footprint van onze ontwerpen. Hoe houden we die bij serieproductie zo klein mogelijk? En hoe creëren we zoveel mogelijk waarde met zo min mogelijk grondstoffen en energie? Dit is de nieuwe realiteit waaraan wij ons committeren.
Op productniveau streven we naar ontwerpen met een zekere eeuwigheidswaarde. Want hoe langer een product meegaat, hoe kleiner de uiteindelijke footprint. Daarom werken we toe naar ontwerpen die eenvoudig demontabel zijn. Zo worden onderhoud, reparatie en - uiteindelijk ook - recycling kinderspel. Daarnaast kiezen we voor goede materialen, liefst van natuurlijke oorsprong, afbreekbaar of goed recyclebaar. Zo creëren we nieuwe klassiekers met een grotere kans op een tweede, derde en vierde leven.
Tegelijkertijd moeten onze ontwerpen de menselijke verbeelding prikkelen. Gebruikers moeten ervan gaan houden, ze met trots blijven gebruiken. Bij alle vorm-, materiaal- en kleurkeuzes die we maken, moet ons ontwerp de beste oplossing bieden, aantrekkelijk zijn, fantastisch aanvoelen en ergonomisch kloppen. En omdat de mens bovenal een sociaal dier is, zien wij een ontwerp als een centraal onderdeel van de merkbeleving.
Voor ons haakt dit alles - als vanzelfsprekend - in elkaar.